FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/01/2020

Hur länge stannar böter kvar i belastningsregistret?

Hej! Jag har en fråga angående belastningsregistret. Om en person kör på gångbana med bil för att lasta på grejer från huset och bli stoppad av Polisen och får böter hamna man på någon register hos Polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av Lawline!

Så som du beskriver frågan uppfattar jag det som att en person har kört på ett olovligt sätt, som har resulterat i att polisen har gett denne personen böter. Jag uppfattar det som att den böter som personen fick var en så kallad penningböter, vilket är ett engångsbelopp som inte baseras på lönen eller liknande. Den vanligaste formen av penningböter är exempelvis fortkörningsböter eller andra mindre brott mot Trafikförordningen (där regler finns gällande körning av bil etc), och så som jag förstår din fråga är det just det som har hänt.

När polisen dömer ut att en person ska betala penningböter registreras detta hos polisen i det så kallade belastningsregistret. För detta register finns det en del regler; exempelvis vem som har rätt att hämta ut information därifrån men också hur länge en "påföljd" ska finnas kvar i registret innan det gallras bort.

I enlighet med gallringssystemet, vilket följer av Lag om belastningsregister 17 §, ska böter (där medräknat penningböter) tas bort från registret/systemet efter 5 år.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga. Ha en fin dag!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare