Hur länge finns uppgift om ringa narkotikabrott kvar i belastningsregistret?

Hej!

Fòr ungefär två år sen blev jag tagen för ringa narkotika brott på gällande hash. Var myndig när detta skedde och fick böter. Min fråga är hur länge detta stannar i mitt polis register. Speciellt nu när jag letar efter ett nytt jobb så är det viktigt att veta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd som utdömts av domstolen. Eftersom du i ditt fall fick böter, finns en bestämmelse i 17 § 9 punkten i lag om belastningsregister som stadgar att sådan uppgift ska gallras ur registret 5 år efter domen. Detta innebär att uppgiften inte kommer synas i registret 5 år efter att du blev dömd för brottet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare