FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/02/2021

Hur länge finns uppgift om böter i belastningsregistret?

Hej, om man få dagbötter utan villkorlig dom hur länge den sitter kvar på register belastning?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dagsböter är en sådan uppgift som ska och kommer att registreras i ditt belastningsregister (3 § Lag om belastningsregister). Att du har fått en dagsbot kommer synas i ditt belastningsregister 5 år efter du har fått domen, beslutet eller föreläggandet om boten (17 § 9 punkten Lag om belastningsregister).

Dagsboten kommer alltså finnas kvar i ditt belastningsregister i 5 år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare