FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/11/2020

Hur länge finns dagsböter kvar i belastningsregistret?

Sonen 19 år har ertappats för snatteri och fått 30 dagars dagsböter = 7700 kr

Min fråga är; hur länge finns brottet i straffregistret?

När han söker jobb och arbetsgivaren frågar efter brottsregister- hur länge visas det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga handlar om hur länge dagsböter stannar kvar i belastningsregistret. Reglerna om gallring i belastningsregistret finner du 16§ i Lag (1998:620) om belastningsregister. Det finns även en förenklad sammanfattning på polisens hemsida.

Det är påföljden till ett brott som avgör hur länge denne finns kvar i belastningsregistret. I ditt fall handlar det om dagsböter som påföljd vilket innebär enligt de gallringsregler som finns att denna kommer finnas kvar i fem år.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline. Tack för din fråga!

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare