Hur kan man reglera enskild egendom vid en eventuell bodelning?

Hejsan!

Min man har sålt sitt företag för en stor summa pengar. Vi har idag ett äktenskapsförord som säger att pengarna från försäljningen är hans enskilda egendom. Vid en eventuell bodelning vill han nu ändå garantera att jag får en del av dessa pengar. Vi tänker då att man skulle kunna skriva in detta i vårt äktenskapsförord. Text ex. som; XX kr av det min man äger skall vid ev. bodelning vara min enskilda egendom. Är detta förfarande möjligt?

Eller finns det något annat sätt att reglera detta?

Tacksam för svar och feedback

L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att ni önskar att en del av köpeskillingen för erat bolag ska delas mellan er trots att ni i äktenskapsförord har beslutat att hela köpeskillingen är er makes enskilda egendom.

För att besvara er fråga tänker jag redogöra för vilka åtgärder ni kan vidta för att tillförsäkra dig en del av köpeskillingen.

Din fråga regleras i äktenskapsbalk (Äktb) samt i allmänna regler om avtal.

Vilka möjligheter har ni inom ramen för ert äktenskap?

I och med att köpeskillingen enligt äktenskapsförord ska vara enskild egendom kan endast den "kategoriseringen" hävas genom nytt äktenskapsförord (jfr 7 kap. 3 § Äktb). Om du önskar att din del av pengarna ska ingå i bodelningen krävs alltså ett nytt äktenskapsförord som säger det.

Vilka andra lösningar finns?

För att undvika att skriva ett nytt äktenskapsförord kan nu reglera situationen genom ett sedvanligt avtal. Det avtalet kan utformas som en skuld på så sätt att du är berättigad en viss summa pengar om vissa förutsättningar är uppfyllda, tex skilsmässa. Exakt hur ett sådant avtal ser ut finns det inte utrymme här för däremot hjälper vi dig gärna med att utforma ett sådant avtal. Om ni skriver ett vanligt avtal kommer inte överföringen enligt avtalet ske genom er bodelning.

Om du behöver ytterligare hjälp är du välkommen att maila mig på andre.blomquist@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare