Hur gör vi för att upphäva ett gammalt äktenskapsförord?

Min maka och jag vill avregistrera et äktenskapsförord som registrerades i sept 1993. Vi gifte oss 1991.

Exakt hur formulerar vi oss? Vill gärna ha en mall. Behövs särskild blankett eller kan vi formulera det hela själva?

Antar att vanlig giftorätt sedan gäller.

Vi har skrivit testamente.

Vi har efter att äktenskapsförordet skrevs antagit gemensamt efternamn.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Ändring eller upphävande av äktenskapsförord

För att upphäva ett äktenskapsförord måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). I det nya äktenskapsförordet skriver ni då att det helt och hållet ska ersätta det tidigare, och anger vad ni vill ska gälla idag. Om ni vill att all egendom ska vara giftorättsgods är det alltså det ni anger.

Jag kan tyvärr inte hjälpa er med en mall i detta forum, men ni kan själva upprätta ett dokument. Det som krävs är att det är skriftligt, daterat och att båda makarna skriver under. Äktenskapsförordet ska sedan registreras hos Skatteverket. Om ni vill ha hjälp med upprättandet av äktenskapsförordet, och en kort konsultation med en av våra jurister, kan ni boka det här.

Att ni har skrivit ett testamente samt har gemensamt efternamn har ingen betydelse när ni upprättar ett äktenskapsförord. Om du har några frågor om någon av dessa punkter är du självklart välkommen att ställa en ny fråga!

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare