Hur gör vi för att samboegendomen inte ska delas i en uppdelning?

Jag har flyttat in i min partners bostadsrätt. Hur ska vi utforma samboavtal för att inte det jag handlar till bostaden ska falla till honom vid eventuell separation.

Jag förstår att enl sambolagen ska bostad och gemensamt bohag utgöra samboegendom OM den förvärvats för gemensam användning. 3§

Men gäller det även om bostaden är köpt för enskilt bruk? Och jag i efterhand flyttar in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du själv verkar ha koll på utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det innebär i ert fall att bostaden inte ska ingå i en bodelning (eftersom din partner hade den redan när ni blev sambo). Skulle din partner däremot sälja den och ni skulle flytta in i en annan bostadsrätt utgör den samboegendom, oavsett vem som betalt den. Detsamma gäller det gemensamma bohaget, de möbler m.m. som fanns redan när ni blev sambo ingår inte i en bodelning. Däremot kommer allt ni framöver köper att ingå (oavsett vem som betalar det).

Det finns däremot ett enkelt sätt att inte behöva dela något vid en eventuell separation, ni kan skriva ett samboavtal (9 § sambolagen). I samboavtalet kan ni avtala om att viss egendom inte ska ingå i eventuell bodelning, eller att bodelning inte ska ske alls.

Min rekommendation är således att ni upprättar ett samboavtal där ni undantar viss egendom eller avtalar att bodelning inte ska ske alls. Jag kan varmt rekommendera att ni tittar på Lawlines avtalstjänst i vilket vi erbjuder samboavtal till konkurrenskraftiga priser.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare