FrågaAVTALSRÄTTGåva08/06/2018

Hur ger vi en peng till våra vuxna barn som ska vara enskild egendom?

Jag och min fru skulle vilja ge en peng till våra vuxna barn.

Men vi skulle vilja ha det förbehållet att deras respektive make maka inte skulle erhålla något av den pengen vid skilmässa eller seperation dem emellan.

Finns det någon bra blankett för detta ?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni behöver skriva ett gåvobrev
Det du och din fru behöver göra är att skriva ett gåvobrev om att pengen till era barn vara s.k. enskild egendom som era barn inte ska kunna ändra på genom t.ex. äktenskapsförord. Barnens make/maka kommer på så sätt som utgångspunkt inte kunna erhålla något av gåvan vid skilsmässa eller separation.

Lawlines avtalstjänst för gåvobrev
Du och din fru är välkomna att använda er av Lawlines avtalstjänst för att skriva ett gåvobrev HÄR. Där fyller ni i information om:
- att gåvan är pengar + värde och valuta
- er två som gåvogivare
- era barn som gåvomottagare
- om gåvan ska vara förskott på arv eller inte (Om ni ger lika mycket till båda barnen spelar det ingen roll om gåvan är förskott eller inte.)
- att gåvan ska vara enskild egendom som inte får ändras genom eventuellt äktenskapsförord
- datum då barnen ska få gåvan

Ni får sedan det färdiga gåvobrevet skickat till er e-postadress. Skriv ut det, signera båda två och förvara på ett säkert ställe.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar och frågor eller skulle det uppstå problem med gåvobrevet är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för vidare hjälp.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare