FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/04/2016

Hur fördelas arvet mellan den nya frun och särkullbarnen?

Hej!
Min far gick bort och efterlämnade en skogsfastighet samt en hel del pengar( ca 3 milj). Skogsfastigheten har han och hans nya fru skrivit äktenskapsförord om ,så att den tillfaller mig och min bror. Min fråga är hur delas pengarna mellan hans fru och oss två särkullbarn? Det finns inga andra inblandade.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bodelning och Arv
Regler om bodelning regleras i Äktenskapsbalken (ÄB) och regler om arv hittar ni i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom att er far var gift då han gick bort kommer en bodelning att genomföras, se ÄktB 9:1. I bodelningen läggs makarnas giftorättsgods ihop för att sedan delas lika mellan dem. Eftersom att det inte framkommer om de 3 miljoner kr är giftorättsgods eller enskild egendom utgår jag från att det är giftorättsgods, ÄktB 7:1. Detta innebär att pappans nya fru tilldelas hälften av de 3 miljoner kr, alltså 1,5 miljoner i bodelningen, ÄktB 11:3.

Då ni är bröstarvingar och särkullbarn är ni arvsberättigade enligt ÄB 2:1 och ni får ut er arvslott direkt, ÄB 3:1. Eftersom var och en av bröstarvingarna tager lika lott kommer du och din bror att få dela på 1,5 miljoner kr, d.v.s. ni får 750 000 kr vardera. Detta förutsatt att ni inte avstått från er rätt att ta ut er arvslott direkt till förmån för pappans nya fru.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga. Om ni undrar något mer är ni välkomna att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare