Hur driver jag in en skuld som avtalats om muntligen?

När jag gifte mig för 15 år sen skrev vi ett äktenskapsförord sägande att allt som ägdes av vardera make skulle så förbli. Jag ägde ett hus som jag belånat och genom muntligt avtal om återbetalning delat med min fd fru i ett gemensammt företag. Vi har nu skiljt oss och bolaget ska upphöra. Min fd maka vill dock inte betala tillbaka pengarna som jag lånat ut. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vad kan du göra med den obetalda skulden?
Du kan vända dig till kronofogden och begära hjälp med handräckning. Om din föredetta maka bestrider kravet från kronofogden har du fyra veckor på dig att väcka talan i tingsrätt, annars förfaller ditt krav och du kommer inte kunna kräva de pengarna igen, 34 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Ett problem som uppstår är bland annat hur du ska bevisa att skulden finns eftersom att den avtalats muntligen. Mitt råd till dig är låta en jurist titta på din situation för att avgöra om bevisningen kan hålla i tingsrätt eller om juristen kan hjälpa till att driva in din fordran. Boka en jurist här.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare