Hur bestrider jag en faktura och måste jag betala skadestånd för bristande flyttstäd?

Hej,

Jag vill bestrida en faktura som mitt fastighetsbolag skickade till mig efter att jag flyttat från lägenheten. Lägenheten var noggrant städad och lämnades i det skick som jag fick den i. Dessutom aviserade de inte att städningen var undermålig utan skickade endast en faktura.

I avtalet står det endast att städning ska ske efter checklista samt göras noggrant, inget om att debitering kommer ske om de anser att städningen är undermålig.

Hur ska jag gå till väga? Jag har varit i kontakt med fastighetsbolaget men de ger ingen återkoppling i ärendet.

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För att bestrida en faktura så ska du skriva till fastighetsbolaget och uppge dina kontaktuppgifter, nummer, datum och belopp på fakturan du anser är felaktig, att du bestrider fakturan och varför du anser att den är felaktig. Du kan skicka bestridandet med post eller mejl, skickar du via post bör du skicka i ett rekommenderat brev. Spara bevisning på att du har skickat bestridandet, exempelvis det skickade mejlet i din utkorg, för att vid en eventuell framtida tvist kunna visa att du bestred fakturan.

I ert avtal står det att flyttstädning ska ske och att den ska hålla en viss standard, bryter du mot det så bryter du mot ert avtal. Din hyresvärd kan i sådant fall kräva skadestånd av dig för de kostnader som hyresvärden haft på grund av att du brutit mot avtalet, alltså kostnader som hyresvärden haft för att anordna städning på annat vis.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare