Har man rätt att kräva bodelning även om äktenskapet varat kort tid?

hej

Bo delning

När man har köpt en lägenhet ca 2-3 år innan man gifter sig och skiljer sig .äktenskap var ca ett år. Har man rätt att kräva bodelning ? Hans naman står inte som ägare eller banken där jag lånade pengar. Nu kräver Han bo delning.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man kräva bodelning trots kort äktenskap?

Egendom ska fördelas mellan makar genom en bodelning (9 kap 1 § äktenskapsbalken). När man gifter sig går man in med all sin egendom, och all egendom som inte har gjorts till enskild genom till exempel äktenskapsförord ska tas bort från bodelning (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Det spelar inte någon roll om egendom har förvärvats innan äktenskapet eller under, det ingår i bodelningen. Egendomen som blir del i bodelningen delas till hälften mellan makarna efter att skulder dragits av (11 kap 3 § äktenskapsbalken, 11 kap 7 § äktenskapsbalken).

Det finns dock undantag vid kortare äktenskap, som innebär att den maken med mer egendom kan behålla mer av sin egendom efter en skilsmässa (12 kap 1 § äktenskapsbalken). Då ni har varit gifta i endast 1 år så ska endast 1/5 tas upp till bodelning, jämfört med en vanlig bodelning där allt delas på hälften.

Sammanfattning

Bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses, och som huvudregel så ska all egendom läggas ihop som inte är enskild enligt äktenskapsförord (vilket jag antar att ni inte har då det inte framgår i frågan). Men, det finns undantag som innebär att mindre del av egendomen ska tas upp. Då ni har varit gifta i endast 1 år så kommer endast 1/5 av all egendom att delas mellan er.

Jag rekommenderar dig dock att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare