Har jag rätt att få tillbaka min kontantinsats vid en skilsmässa?

Jag och min fru ska skiljas .

Vi äger 50/50 av vår villa idag .

Vid köpet hade jag med mig en kontantinsats på 158000 från en lägenhetsförsäljning.

Vi skrev aldrig papper på det men de är insatta från mitt konto vilket syns tydligt . Visst har jag idag rätt att få tillbaka de pengarna när villan säljs? Måste jag gå den rättsliga vägen eller är det en självklarhet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga på ett konkret och lättförståeligt sätt så kommer jag inledningsvis berätta vad som sker med egendomen vid en skilsmässa. Efter det kommer jag nämna eventuella undantag som kan bli aktuella. Sist i mitt svar till dig kommer en sammanfattning.

Vid en skilsmässa, så sker en bodelning där man delar upp all egendom som finns i äktenskapet. Det är reglerna kring bodelningen som vi kommer behöva titta på, och dessa finner vi i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är utgångspunkten vid en bodelning?

När ett äktenskap upplöses och parterna genomgår en skilsmässa skall också makarnas egendom fördelas mellan dem (9 kap. 1 § ÄktB). Den egendom som räknas in i makarnas egendom är det som kan ses som giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgodset är alla tillgångar som de gifta makarna äger.

Undantag

Det finns dock ett undantag från det ovannämnda. Tillgångar som makarna har kan förutom giftorättsgods även vara enskild egendom. Enskild egendom innebär att makarna gemensamt har avtalat om egendomen genom ett äktenskapsförord, att tillgången skall vara en av parternas enskilda. Att egendomen skall vara en av parternas enskilda, innebär då att egendomen inte skall delas upp mellan parterna. Utan den part som har egendomen som dennes enskilda har ensamrätt till egendomen (7 kap. 2 § punkt. 1 ÄktB).

Tillgångar och egendom kan också bli enskild egendom genom att någon av parterna har fått den genom testamente, som gåva eller livförsäkring. Viktigt är dock att det då måste stå som villkor i dokumentet (testamentet, gåvan eller livförsäkringen) att egendomen skall vara partens enskilda (7 kap. 2 § punkt. 2, 3 och 5 ÄktB).

Men om det är så att det inte finns något sådant avtal som säger att egendomen/tillgången är någon parts enskilda, så är egendomen giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Vilket innebär att egendomen skall delas på vid en bodelning.

Sammanfattning (Har du rätt att få tillbaka din kontantinsats?)

Då du säger i din fråga att det inte finns något papper om egendomen tolkar jag det som att det inte finns något som säger att kontantinsatsen är din enskilda. Därför kan du inte få tillbaka din kontoinsats, utan den skall räknas in i all er egendom och sedan delas jämt mellan er.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du några fler funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare