FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/10/2020

Hamnar man i belastningsregistret pga. LVM?

Hamnar man i belastningsregistret efter LVM-vistelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på om du hamnade på LVM på grund av ett brott som du blev dömd för. Uppgifterna i belastningsregistret är endast baserade på fällande domar och bötesbelagda brott, dvs där du ålagts en påföljd på grund av brott (3 § lag om belastningsregister).

Om du själv vill kontrollera vilka uppgifter som finns i ditt belastningsregister genom att begära ett fullständigt utdrag. Som enskild har man rätt att kostnadsfritt få ta del av samtliga uppgifter i belastningsregistret avseende sig själv en gång per kalenderår (9 § lag om belastningsregister). En sådan begäran görs till Polismyndigheten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare