Halvsyskons barns rätt till arv

Min bror som inte var gift och hade inga barn avled för ett halvt år sedan. Vi som är hans närmaste familj är jag, min syster och halvsysters barn. Halvsyster är avliden. Ärver halvsysters barn tredjedelen av arvet eller den delen som tillhörde vår far. Halvsyster hade samma pappa som vi andra barnen.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Regler om hur arv ska fördelas återfinns i ärvdabalken. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken ska i första hand arvlåtarens avkomlingar ärva. Då du här uppgett att några sådana ej finns går arvet vidare till arvlåtarens föräldrar enligt 2 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Detta innebär att arvet från din bror först och främst ska fördelas i två lika stora delar där den ena delen tillfaller er mor och den andra din far. Gällande den del som tillfaller er mor ska hon själv behålla den delen om hon är vid liv, i annat fall fördelas hennes del av arvet mellan dig och din syster (dvs ”helsyskonet”), 2 kap. 2 § 2 st. ärvdabalken.

Gällande hälften av arvet som då tillfaller er far ska det fördelas enligt 2 kap. 2 § 2-3 st. ärvdabalken. Då er far är avliden ska hans del av arvet fördelas lika mellan hans tre barn (dvs både hel- och halvsyskon). Här ska den ursprungliga halvan således fördelas i tre delar där en tredjedel tillfaller vardera syskon. Den tredjedel som tillfaller det halvsyskon som är avlidet ska sedan i sin tur fördelas lika mellan halvsyskonets barn (arvlåtarens syskonbarn).

”Förenklat” är svaret på din fråga att halvsysterns barn ärver en tredjedel av hälften av det totala arvet efter arvlåtaren. Denna del ska då i sin tur fördelas lika mellan halvsysterns barn.

Ärvdabalken finner du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare