FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/09/2018

Giftorättsgods och enskild egendom m.m.

<p>Jag skall skiljas från min fru pga. att hon vid flera tillfällen varit otrogen. jag köpte ett hus för ca 25år sedan för 350.000kr och efter några år träffade jag min fru och hon flyttade in i huset. Några år senare gifte vi oss och fick barn. Jag personligen tog ett nytt lån på ca 400,000 för att bygga ut när familjen blev större. När mina föräldrar gick bort ärvde jag lite pengar, så jag tog 400,000 av dessa till ytligare renovering och utbyggnad. Under alla år har jag personligen betalat alla lån och driftkostnader på huset förutom de senaste åren då hon har satt över 1000kr/månad som hjälp till driftkostnaden. Huset står på mig och nu vill hon ha halva huset om vi skiljer oss. Har hon rätt till det? jag tog pengar av mitt arv, men när hennes föräldrar går bort Jag får inte tillgång till hennes arv. Jag uppskattar att värdet på huset är ca 1400 000 vid en försäljning. Jag hoppas ev. kunna bo kvar i huset med våra barn.</p>

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln om makars egendom vid äktenskapsskillnad är att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken. (ÄktB) Vad som utgör enskild egendom framgår ur 7 kap 2 § ÄktB:

1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Avkastning av enskild egendom är giftorättsgods, om inte annat har föreskrivits genom en sådan rättshandling som avses ovan enligt punkt 1-6.

Giftorättsgods vid bodelning

Bodelning regleras i 10 - 11 kap ÄktB där framgår i 1 § 10 kap ÄktB att I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå. Allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap 2 § ÄktB (listtan ovan), är giftorättsgods enligt 7 kap 1 § ÄktB. Vid bodelning ser man till värdet på tillgångarna på den s.k. brytdagen, dagen så ansökan om skilsmässa ges in till Tingsrätten. När man gör bodelning ska först så mycket undantas så att det täcker vardera makes skulder, 11 kap 2§ ÄktB Vad som sedan återstår av giftorättsgodset ska delas lika mellan makarna, 11 kap 3§ ÄktB. Värdet av det som du och din fru hade med in i äktenskapet ska alltså räknas in vid bodelningen.

Viktigt att tänka på är att det iär värdet och inte en specifik sak man får rätt till vid bodelningen. Med ledning av de andelar som har beräknats för makarna skall giftorättsgodset sedan fördelas på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar, 11 kap 7§ ÄktB

Svar

Eftersom du är gift ingår huset du köpte i giftorättsgodset vid bodelning till följd av äktenskapsskillnad oavsett vem huset står på. Då makar är tar lån och investerar i giftorättsgods som t.ex. huset blir investeringen sammanfogad i giftorättsgodset om man inte har äktenskapsförord eller annan handling som föreskriver egendomen som enskild. Lån som står i ditt namn på brytdagen ska avräknas från din lott i bodelning liksom skulder som står i din frus namn avräknas från hennes lott detta enligt principen om gäldstäckning. Det som blir över efter att skulderna räknats av slås samman och delas i två, det är den andelen som varje make får. I det fall fördelningen blir ojämn kan en make åberopa jämkning eller skevdelning. Jämkning används dock främst när äktenskapet varit kortare än 5 år och den ena maken har avsevärt större tillgångar än den andra. Regeln kan ibland användas även om äktenskapet varat längre.

Det kan vara möjligt att du kan bo kvar i huset om du har störst behov av att bo kvar i huset, exempelvis för vårdnad av barn, då görs en behovsprövning. Då kan det bli så att du måste lösa ut din fru för den andel som är hennes giftorättsgods om ni inte kan komma överens om att bodela på annat vis.

Du bör undersöka om du fick arvet föreskrivet med villkoret att det skulle utgöra enskild egendom eller inte och vad som står i eventuella testamenten för att avgöra om pengarna från arvet är enskild egendom eller inte.

Jag rekommenderar att du/ni anlitar en jurist som hjälper er att göra bodelningen korrekt. Om ni inte kan enas om bodelning kan du ansöka om bodelningsförrättare vid Tingsrätten. Om du vill anlita en av Lawlines jurister eller har någon fråga om mitt svar kan du mejla, jessica.konduk@lawline.se">jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare