FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/02/2017

Gåvor mellan makar

Om man skriver ett äktenskapsförord om att ingenting ska delas vid eventuell skilsmässa. Jag äger mitt och min man sitt, men min man vill i framtiden ge mig en del av fastigheten i form av govåbrev där det framgår att jag får en viss procent av fastigheten. Måste vi göra om äktenskapsförordet för att jag ska ha rätt till ägandeskapet av bostaden ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Gällande gåvan är det viktigt, för att denna ska bli gällande mellan makarna, att en överlåtelse av gåvobrev sker, samt att gåvan registreras. Detta framgår av Äktenskapsbalken 8 kap. 1§. Gåvobrevet ska därefter registreras hos Skatteverket, Äktenskapsbalken 16 kap. 2§. Först därefter blir gåvan gällande mellan makarna, och mot givarens borgenärer.

Ett äktenskapsförord behövs inte göras för att du ska bli konstaterad som ägare till fastigheten. Däremot kan detta göras för att försäkra dig om att denna förblir enskild egendom, vid en eventuell bodelning!

Hoppas att svaret var till din hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare