Gallring ur belastningsregistret

Jag har nyligen fått böter för fortkörning (13 km för fort på 70 väg). Hur längre kvarstår en sådan förseelse i transportstyrelsens register?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det register som transportstyrelsen och andra myndigheter använder sig av, där alla förseelser som blivit lagförda på ett eller annat sätt återfinns, är belastningsregistret. Regler om belastningsregister återfinns i lag om belastningsregister. I 16 - 18 §§ finns regler om hur länge belastningsregistret innehåller viss uppgift innan den gallras. I ditt fall kommer, enligt 17 §, bötesstraffet att finnas i registret i fem år, såvida inte du begår nya brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare