Gallring av belastningsregister

Hej jag har nyligen skrivit in mig på en kurs för att bli god man förvaltare jag kom in men jag är lite orolig för register utdrag som de skall göra för ca 15 år sedan då jag mode lite dåligt blev jag tagen för snatteri jag tror att jag fick betala böter men är inte säker på det men jag vet att jag fick en Prick hos polisen när försvinner den kommer de att se det om de begär register utdrag från polisen jag har skött mig efter den händelsen det ända var inkasso krav som jag har betalat av jag är orolig om jag inte får jobba inom komunen för att jag har en Prick jag är nu gift har 2 barn och jobb men vill gå en utbildning för att bli god man förvaltare

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår i 17 § lagen om belastningsregister att gallring av bötesstraff ska ske efter fem år efter domen/beslutet/strafföreläggandet. Alltså är uppgift om snatteri redan gallrat från ditt belastningsregister. Det borde inte finnas någon uppgift överhuvudtaget såvida du inte begått några nya brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare