FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2021

Gäller bodelningsavtal under bestående äktenskap vid skilsmässa?

Hej, jag undrar om ett bodelningsavtal ,under bestående äktenskap, gäller vid skilsmässa?

Avtalet är registrerat hos skattemyndigheten.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsbalken anger att makar under äktenskap kan fördela sin egendom genom bodelning under förutsättning att makarna är överens. Det krävs alltså inte att något mål om äktenskapsskillnad pågår för att ett sådant avtal ska vara giltigt. Anmälan sker till Skatteverket som registrerar uppgifterna (9 kap. 1 § andra stycket äktenskapsbalken).

Om man registrerat ett bodelningsavtal till Skatteverket under pågående äktenskap gäller alltså denna vid skilsmässa.

Notera dock om ett äktenskapsförord anger enskild egendom så ingår inte detta i bodelningen. Dessutom går det enbart att avtala om saker man har för tillfället, det vill säga att det inte går att avtala om framtida köp (9 kap. 1 § och 2 § äktenskapsbalken).

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare