Gäller äktenskapsförord för sambor?

Hej om man e sambo gäller äktenskapsförod. Utan o viga sig? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord

Regleringen kring äktenskapsförord återfinns i äktenskapsbalken, som härefter kommer att benämnas som "ÄB".

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makar eller blivande makar. Genom äktenskapsförordet kan makarna bestämma hur det de båda äger ska delas upp. Dvs. vad som ska ingå i giftorättsgodset och delas lika mellan makarna och vad som ska utgöra enskild egendom och lämnas utanför bodelningen ( 7 kap. 3 § 1 st ÄB). Äktenskapsförordet ska vidare upprättas skriftligen och registreras hos skatteverket ( 7 kap. 3 § 2 - 3 st ÄB). Ett äktenskapsförord är alltså inte gällande sambor utan endast makar eller blivande makar. Det sambor däremot kan göra är att upprätta ett så kallat samboavtal.

Samboavtal

Genom ett samboavtal kan sambor välja att ange om någon egendom, och i sådana fall vilken, som inte ska omfattas av sambolagens bodelningsregler. Huvudregeln i sambolagen säger att om samboförhållandet upphör och någon av samborna begär bodelning skall samboegendom fördelas mellan dem ( 8 § samboL). Det är sambors gemensamma bostad och bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.) som utgör samboegendom, om de förvärvats för gemensam användning ( 3 § samboL). Genom att skriva ett samboavtal kan ni som sambor alltså välja vad som ska och inte ska delas lika mellan er. Behöver ni hjälp med att upprätta ett samboavtal kan ni göra det snabbt och enkelt här hos oss här på Lawline.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen.

Sara HrnicRådgivare