Framtida sambos rätt till hus

Jag har köpt ett hus själv som jag står som ägare på. Om jag skaffar mig 1 tjej och hon flyttar in här vad händer om vi flyttar isär får hon rätt till en del av huset då? Hur ska jag göra så att mitt hus aldrig kan tas ifrån mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du inleder ett parförhållande med en kvinna som flyttar in i huset du har köpt blir ni sambos. Enligt sambolagen ingår endast samboegendom i eventuell bodelningen, 8 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Samboegendom är sådant som har förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S1).

Du har köpt ditt hus innan förhållandet och som jag förstår det har du inte någon relation eller aktuell framtida sambo just nu. Alltså utgör ditt hus inte samboegendom, du har inte köpt det för att du och kvinnan ska bo där tillsammans.

Det finns ett undantag till den här regeln i 22 § sambolagen som innebär att sambon kan överta bostaden i vissa fall. Det här gäller endast om bostaden är en hyresrätt eller bostadsrätt.

Sammanfattningsvis har din eventuella framtida sambo ingen laglig rätt till huset du har köpt. Du har inte förvärvat huset för gemensam användning och hon kan inte heller överta huset enligt undantaget i 22 §.

Det blir dock annorlunda om ni skulle gifta er. Vid eventuellt giftermål råder jag dig till att upprätta ett äktenskapsförord där det föreskrivs att huset ska vara din enskilda egendom, på så sätt ingår huset inte i bodelning då heller.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare