FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/07/2018

Frågor om belastningsregister

Vad innebär detta om det står så här i ett domslut

"NN förekommer sedan tidigare i tre avsnitt i belastningsregistret, men det rör äldre lagföringar som saknar betydelse för påföljdsfrågan i detta fall."

Menar man att NN har utfört brott tidigare och blivit dömd?

Kan man komma åt belastningsregistret för enskild person , dvs gamla som nya synder ?

Kan man ringa en tingsrätt , vilken som helst i Sverige, å få ut alla domar som finns på NN ?

Taxsam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Såsom du nämner innebär den meninge att personen i fråga har tidigare dömts för tre olika brott, men domstolen anger att dessa brott inte är av betydelse för påföljdsfrågan i detta fall, d.v.s. vilket straffet ska vara för ett visst brott, eftersom det var gamla brott.

Enligt 9 § lagen (1998:629) om belastningsregister kan enskilda få utdrag ur registret om sig sig själv. Om det behövs för fråga om anställning kan även annan begära det. Om en enskilds rätt är beroende av annans uppgifter ur registret kan han eller hon få rätt att de del av dessa uppgifter om regeringen medger det. Utdrag ur en person belastningsregistret får alltså göras i första hand av personen själv, endast i vissa särskilda fall kan en person begära utdrag om någon annan.

Uppgifterna i belastningsregistret gallras efter en viss tid, hur lång tid en uppgift sparas beror på vilken påföljd man fått för brottet. Uppgift om att man dömts till fängelse tas bort ur registret tio år efter fängelsestraffets slut. Medan uppgift om att man dömts till böter tas bort ur registret fem år från att man fått boten. Utdraget begärs från Polismyndigheten.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare