Fråga om upprättande av äktenskapsförord

Hej

Jag och flickvännen ska gifta oss om några månader och vi vill skriva på en äktenskapsförord, där allt ska vara enskild egendom ( sparande, aktier, fonder mm. , de som finns innan och de som kommer efter giftermål , alltså vi kommer att sköta var för sig vår ekonomi) Däremot vi vill att allt vi kommer att köpa tillsammans 50/50 som t.ex. hus, fritidshus, samt sparande som vi kommer att ha i en gemensam sparkonto ska hälftendelas vid en skilsmässa, är det möjligt att göra det.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur ni genom ett äktenskapsförord kan se till att fördelningen av er egendom blir som ni önskar.

Grundläggande principer

Regler om äktenskapsförord hittas i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkten är att all egendom du och din framtida maka/make äger är giftorättsgods i den mån den inte är enskild (7 kap 1 § ÄktB). Ett sätt att göra egendomen enskild på är genom att upprätta ett äktenskapsförord (7 kap 2–3§§ ÄktB). Det är viktigt att formkraven för äktenskapsförord är uppfyllda så att äktenskapsförordet är giltigt: det ska vara skriftligt, det ska vara undertecknat av båda makarna och det ska vara registrerat hos Skatteverket (7 kap 3 § 2–3 st ÄktB).

Bedömningen i ditt fall

Det är bra om ni är så tydliga som möjligt i erat äktenskapsförord för att undvika frågetecken eller tvister i framtiden om innehållet. Du skriver att ni vill att egendom som aktier, sparande och fonder mm. ni haft sedan tidigare ska vara enskild egendom. Detta går att göra, men det är viktigt att ni specificerar vilka individuella konton det gäller. Det är även viktigt, om ni vill ha det så, att skriva in att avkastning till följd av den enskilda egendomen också ska vara enskild egendom. Annars är huvudregeln att avkastning till enskild egendom är giftorättsgods ( 7 kap 2§ 2 st ÄktB). Det ni inte anger är enskild egendom, och köper senare som hus, fritidshus och gemensamt sparande kommer automatiskt att vara giftorättsgods och därför ingå i bodelningen vid en eventuell separation (10 kap 1§ ÄktB). Den egendom (giftorättsgodset) som ingår i bodelningen kommer efter att eventuella skulder dragits av att delas lika mellan er (11 kap 3§ ÄktB).

Sammanfattning och råd

Det går att bestämma att viss egendom ska vara enskild egendom och att annan ska ses som giftorättsgods och därför delas lika vid en eventuell separation, precis som ni önskar. Då ni vill göra bestämd egendom enskild är det extra viktigt att vara specifik så att det inte uppstår frågetecken och osäkerhet i framtiden, särskilt då ni vill att viss egendom ni köper i framtiden också ska ses som enskild egendom.

Ni är varmt välkomna att boka en tid hos en av våra duktiga jurister för att få hjälp att upprätta ett äktenskapsförord, detta kan du göra här. Vi erbjuder även fast pris för upprättande av äktenskapsförord, läs mer om det här.

Trevlig helg! Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare