Förutsättningar för att utmäta makes lösa och fasta egendom

Hej.

Det är så att jag ska gifta mig i sommar. Min blivande fru har skulder hos kronofogden.

Jag äger en fastighet samt 2 bilar som jag vill skydda. Om fogden gör en utmätning , kan de då " ta " min fastighet samt bilarna för betalning ? Jag står som ägare till allt detta. Allt detta var köpt innan vi träffades.

Vi har skrivit äktenskapsförord, Hennes namn står inte någonstans. Hur skyddar jag mig bäst ?

Mvh Kai

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utmätning av lös egendom (bilarna)
Lös egendom får endast utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (din fru). Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen (UB 4:19). Det gäller dock inte om det framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Om du kan styrka din äganderätt till bilarna kan de således inte tas i mät.

Utmätning av fast egendom (fastigheten)
Fast egendom får, liksom lös egendom, endast utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (UB 4:24). Om gäldenären har lagfart är prestationen att egendomen får utmätas. Då lagfarten i detta fall står på dig är min bedömning att fastigheten är skyddad från att tas i mät.

_________________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare