FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/12/2015

Förutsättningar för att arv ska bli enskild egendom

Hej! Min dotters far avled nyligen. Hon kommer att ärva en större summa pengar. Hon undrar om hon kan behålla pengarna som enskild egendom, ifall att det skulle bli skilsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Pengarna blir enskild egendom om det uttryckligen framgår i testamentet att hon ärver pengarna med villkoret att de ska vara mottagarens enskilda (se 7 kap. 2 § första stycket tredje punkten äktenskapsbalken).

Om ett sådant villkor inte framgår, eller om det annars inte finns ett testamente, måste ett äktenskapsförord upprättas och registreras för att pengarna ska bli hennes enskilda egendom (se 7 kap. 2 § första stycket första punkten äktenskapsbalken). Pengarna bör hållas avskilda på ett annat konto så att det tydligt framgår vilka pengar som är enskild egendom.

I annat fall betraktas pengarna som giftorättsgods och delas normalt lika mellan makarna vid en eventuell skilsmässa.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare