Försäkringskassans skyldigheter enligt förordning nr 987/2009, art. 27.6

Hej!

Enligt EU-lagstiftningen, artikel 27, punkt 6 gäller: "Den behöriga institutionen ska under alla omständigheter ha rätt att kräva att den försäkrade personen undersöks av en läkare som institutionen själv har valt."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/ALL/?uri=CELEX%3A32009R0987

Detta borde betyda att exemplevis Försäkringskassan har skyldighet att bistå den försäkrade med en av dem utsedd undersökande läkare (inte bara en läkare som går igenom intyg), om de underkänner de behandlande läkarnas intyg.

Stämmer min tolkning? Om inte, varför?

Mvh / Ulrika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrummet föreskriver ingen skyldighet för Försäkringskassan att bistå den försäkrade med Försäkringskassans läkare, utan endast en rätt att ställa ett sådant krav på den försäkrade. Jag kan inte hitta någon grund för den tolkning du gjort, och därför anser jag att den inte stämmer. Visserligen vore det både logiskt och sympatiskt att Försäkringskassan måste bistå med en läkare de själva valt, om de underkänner andra läkares intyg, men en sådan skyldighet går inte att utläsa ur lagrummet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare