Företaget levererar inte min produkt, vad kan jag göra?

2020-12-28 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har beställt en produkt från ett företag som jag redan betalt men jag har fortfarande inte fått min produkt. De sa att det skulle ta 12 dagar och nu har det gått en månad. Vill tillägga att det bara kostade 300kr men nu svarar inte företaget och jag vill att rätt ska vara rätt. Antingen vill jag ha mina pengar tillbaka eller få varan. Hur kan jag gå tillväga? Kan jag anmäla detta? Eller hur funkar detta? Tack på förhand!
SVAR

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är en konsument och köpet avser en lös sak av en näringsidkare blir Konsumentköplagen (KköpL) tillämplig i enlighet med 1 §. Reglerna i Konsumentköplagen kan inte avtalas bort till konsumentens nackdel. Dessa rättigheter gäller som minimum.

Dröjsmål föreligger när en vara inte har avlämnats och detta inte beror på köparen, enligt 9 § KköpL Om det inte finns ett avtal om när varan ska levereras så måste produkten levereras senast 30 dagar efter att avtalet ingicks, enligt 5 § KköpL. Jag tolkar det dock som att ni hade kommit överens om att produkten skulle levereras efter 12 dagar i enlighet med din fråga. I ditt fall föreligger ett dröjsmål alldeles oavsett eftersom du inte fått produkten och 30 dagar har passerat och att dröjsmålet beror på säljaren.

Som konsument kan du kräva att säljaren levererar produkten, så länge det inte föreligger ett hinder som säljaren inte kan styra över, enligt 12 § KköpL. Om produkten som du beställt ändå inte levereras inom skälig tid efter att du krävt en sådan fullgörelse, har du rätt att häva köpet enligt 13 § KköpL, vilket innebär att prestationerna återgår, alltså att du får tillbaka dina pengar och att företaget inte sänder någon produkt. Om du häver köpet ska företaget återbetala dina pengar utan onödigt dröjsmål.

I ditt fall svarar inte företaget på dig. Det du kan göra är att anmäla detta till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få en bedömning. Detta är kostnadsfritt och du kan göra en sådan anmälan genom deras hemsida (här). Ett annat alternativ är att du kan vända dig till din kommunala konsumentvägledning för ytterligare information och stöd (här)

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga i annat fall är du alltid välkommen åter med ytterligare frågor. Lycka till.

Med vänliga hälsningar

Fawzia Hassoun
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1186)
2021-04-12 Konsuments reklamationsfrist
2021-04-11 Bilhandlares garanti täcker inte fel
2021-04-10 Vilka rättigheter har jag vid fel i vara?
2021-04-09 Reklamera solceller

Alla besvarade frågor (91133)