Fördelar med att upprätta ett samboavtal

Hej, jag är sambo med två gemensamma barn. Han har större förmögenhet, men jag har en mycket högre inkomst än honom.

Ett äktenskapsförord som bara tar hänsyn till hans förmögenhet känns orättvis med tanke på min högre inkomst och det faktum att jag har bolån på vårt gemensamma boende.

Hur kan ett rättvist äktenskapsförord se ut?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Inledningsvis skall sägas att då ni är sambos, så är det ett samboavtal som är aktuellt för er att upprätta, och inte ett äktenskapsförord. Syftet med ett samboavtal är att bestämma vad som skall eller inte skall ingå i det gemensamma boet. Huvudregeln i ett samboförhållande är att all egendom som införskaffats för den gemensamma användningen är att betrakta som samboegendom och skall därmed ingå i en bodelning vid upphörande av ett samboförhållande och då delas lika.

Avseende din fråga på hur ett rättvist samboavtal skall se ut så kan jag inte ge dig något exakt svar. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ni avtalar om att ni behåller era respektive förmögenheter samt att den som erlagt störst betalning på det gemensamma huset kan komma att få en större ägarandel till denna, om det skulle bli aktuellt med bodelning och en eventuell försäljning av bostaden. Det är dock helt upp till er själva att bestämma hur samboavtalet skall se ut och vad som skall ingå! Det kan vara att rekommendera att upprätta ett samboavtal av den anledningen att det leder till att eventuella framtida tvister undviks mellan er.

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare