FrågaAVTALSRÄTTGåva29/01/2018

Förbehåll med gåva

Hej,

jag har några fonder i Handelsbanken som jag tänkt ge min son i gåva som enskild egendom.

Hur kan jag skriva ett sådant eller finns någon mall att ladda ned?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill ge din son en gåva, i form av fonder, och att gåvan ska anses som enskild egendom.

Jag rekommenderar att du, med gåvan, skriver ett gåvobrev, där du gör din önskan klar. Möjligtvis genom formuleringen;

"Härmed överlåter jag (ditt namn och personnummer) dessa fonder (förtydliga vilket fonder det rör) till X (personnummer), i form av en gåva. Denna gåva ska ses som X enskilda egendom."

Detta kallas ett förbehåll, och kommer vara bindande för din son. Om du vill att han själv ska kunna välja om fonderna ska kunna bli giftorättsgods (och då föremål för eventuell bodelning vid skilsmässa) kan du tillägga;

" X har dock rätt att genom äktenskapsförord göra egendomen till giftorättsgods"

Skulle du vilja ha hjälp att upprätta ett gåvobrev kan du få hjälp av oss på Lawline här

Hoppas detta svarade på din fråga!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare