Finns det ett register eller en databas för mottagna arv?

Kan någon se eller kontrollera om man har fått ärva av någon (utöver insättning på konto osv)? T.ex. om det finns register eller databaser, och vilka dessa är, och vem som kan kontrollera vad osv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag vet och kan hitta finns det inget allmänt register eller någon allmän databas som registrerar mottagna arv. Den enda registreringen jag kan tänka mig är om någon har ärvt en fastighet eller en tomträtt. I sådana fall ska man ansöka om lagfart eller inskrivning av tomträttsinnehav enligt 20 kap. 1 § jordabalken och 21 kap. 1 § jordabalken. Vid en ansökan om lagfart kommer det därför att registreras hos Lantmäteriet att man ärvt en fastighet eller en tomträtt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ida Johanna KöpmanRådgivare