FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/08/2019

Får min granne sätta upp fällor för mina katter?

Vi bor i radhus och har två katter som närmaste grannen avskyr. De hoppar ibland upp på planket mellan våra altaner f att ta sig vidare till vår balkong, och tvärtom. Nu har grannen spänt en, nästan osynlig ståltråd ca 1 dm ovanför det gemensamma planket. Vi ser detta som en stor skaderisk, ev t o m dödsfälla f vår katter. Vid samtal m grannen erkänner han att det är f att hindra katterna från att hoppa där. När vi förklarar att det kan skada och t o m döda dem säger han att det vore skönt f då slipper vi dem. Han säger att han övervägde att sätta taggtråd men tyckte att det skulle vara fult. Han erkänner även att han lagt kattbajs framför vår ytterdörr. Allt finns på ljudinspelning. Vad kan vi göra? Kan vi klippa av tråden? Polisanmäla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kan delas upp i ett antal delfrågor, jag kommer behandla dessa separat för ett så tydligt svar som möjligt och sedan sammanfatta med mina råd till dig.

Omständigheten att katterna stör din granne:

I lagen om tillsyn över hundar och katter finns särskilda regler angående katter, utöver deras egenskap som egendom. Du, som ägare till en katt, har ett ansvar att hålla katten under sådan tillsyn att den inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter, se lagen om tillsyn över hundar och katter 1 §. Om en ägare till en katt skulle brista i sitt ansvar så är det Polismyndigheten som får meddela förbud, förelägganden och ev. omhändertaga katten. En privatperson får inte ta sig rätt att ta hand om någon annans katt även om man inte avser att behålla den. Utifrån det du skriver i din fråga skulle jag inte bedöma det som att dina katter orsakar skador eller avsevärda olägenheter genom att hoppa på ett plank mellan era altaner.

Fällorna din granne satt upp:

Att sätta fällor för katterna som är skadliga och kanske till och med dödliga är inte okej att göra. En katt får bara avlivas om den är övergiven eller förvildad och i tätbebyggt område krävs tillstånd från polis. Om din granne sätter fällor som skadar katterna gör denne sig skyldig till djurplågeri vilket är straffbart.

Uttalade hot mot katterna och polisanmälan:

Att din granne gör uttalanden om att eventuellt sätta upp taggtråd och att det vore skönt om de var döda skulle kunna utgöra olaga hot. Att hota någon annan med vapen, eller med annan brottslig handling som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person faller under brottet olaga hot. Olaga hot innebär att någon hotar att skada dig eller din egendom. Hotet som riktas mot dig kan omfatta andra personer, djur eller föremål som har stor betydelse för dig. För att hotet ska vara brottsligt måste du uppfatta hotet som allvarligt.

Sammanfattning:

Sammanfattningsvis anser jag att du har rätt att ta bort ståltråden på så sätt att den inte längre kan skada dina katter. Jag råder dig även att göra en polisanmälan rörande detta, genom att ringa 114 14 eller på polisen.se. Aktuella brott är som nämnt djurplågeri och olaga hot, men polisen hjälper dig med detta om du berättar alla omständigheter för dem.

Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare