FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/08/2022

får man resa till Thailand om man finns med i belastningsregistret?

Hej. Jag blev fick ett strafföreläggande gällande ringa narkotikabrott i maj 2018 och mottog fakturan för mina dagsböter samt betalade den, den 6:e september samma år. Min fråga är om jag kan resa in i Thailand med detta i registret? Jag har bokat in en resa för volontärarbete i mars och vill inte gärna bli stoppad och hemskickad. Har myndigheterna i Thailand tillgång till mitt belastningsregister? Undrar både för om man åker på vanligt 28-dagarsvisum och om man ansöker om visum för längre tid. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt gäller att I 11 § Lag om belastningsregister får uppgifter ur registret lämnas ut till utländsk myndighet. Däremot innebär 24 § förordning om belastningsregister, om att endast uppgifter om den som ålagts annan påföljd än böter får lämnas ut (se Berg, Lag om belastningsregister, 11 § (JUNO), 2022-08-15, Karnov). I ditt fall blev påföljden böter och dem uppgifterna torde därför inte kunna lämnas ut till utländsk myndighet i normalfallet. Detta gäller oberoende av om du ansöker om ett 28-dagars visum eller ett längre uppehållsvisum.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare