FrågaAVTALSRÄTTGåva27/12/2016

Får man förfoga fritt över enskild egendom?

Hej!

Jag har mottagit en enskild egendom i form av pengar av min far där han skrev med förbehåll att detta är enskild egendom. Jag är gift utan äktenskapsförord, vi har tillsammans en son. När vi gifte oss fick vi en summa pengar avsätt till bröllopsresa enligt gåvan från gästerna och insättningen till mitt bankkonto i annan bank än lönekontot. Detta bankkonto hade för stunden inga pengar så hela summan avser bröllopspengar till mig och min fru. Vi har använt en liten del till resor som står registrerade på kontoutdraget. Till saken hör att enskilda egendomen sattes in på bröllopskontot som endast jag har tillgång till. Om jag vill dela dessa pengar med min fru eftersom vi har delad ekonomi så borde väl jag kunna göra det utan att hon skulle bli betalningsskyldig mig vid ev. Skilsmässa?Om jag vill ge henne en del av dessa pengar så borde väl jag få det eller kan min far kräva en återbetalning om han anser att jag strider mot "observera att den är given med förbehållet att den skall vara enskild egendom"?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvans villkor att vara enskild egendom aktualiseras endast vid en bodelning, t.ex. om du och din fru skulle skilja er. I det fallet skulle dessa pengar inte ingå i bodelningen och din fru skulle då inte kunna kräva att få ta del av dem. Om villkoret som följer med gåvan endast är att gåvan ska vara enskild egendom är det dina pengar som du är fri att förfoga över. Om du vill så kan du alltså välja att ge henne en del av pengarna nu utan konsekvenser.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare