FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/05/2018

Får man flytta på exmans saker om han vägrar att hämta dem?

Hej.

Jag och min exmake är skilda sedan 03-18. Han flyttade ut från mitt hus juni-17. Vi har ett fullt äktenskapsförord. Jag har packat alla hans tillhörigheter & delar har hämtats. Vill nu ha bort resten och har gett honom åtskilliga chanser/datum/tider att hämta dessa. Har nu satt en deadline till ett visst datum. Därefter har jag informerat om att om detta inte sker så lägger jag ut hans grejer till bortskänkes m avhämtning efter det datumet. Behöver verkligen bli av med hans saker & inte vara hans förråd. Har jag rätten med mig juridiskt? Eller kan han sen komma att kräva mig på något el hävda något annat?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Även om han har flyttat ut och bytt adress så får du inte slänga eller kasta ut hans saker från ditt hus. Gör du det så kan det bli tal om att du begår egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB), olovligt förfogande (10 kap. 4 § BrB) eller skadegörelse (12 kap. 1 § BrB).

Det som du behöver göra är att ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden för att få honom att hämta sina saker. Ansöker gör du enkelt med en blankett som du kan ladda ner från kronofogdens hemsida. Var då tydlig med vilka saker det gäller. Ansökan kostar en slant, men du kan begära ersättning för den kostnaden i din ansökan. När kronofogden får in en ansökan om vanlig handräckning skickar de ett brev till din föredetta, och förelägger honom att hämta sakerna. Förhoppningsvis kan detta få honom att förstå att du menar allvar. Om han inte hör av sig till kronofogden eller hämtar sina saker självmant så kommer kronofogden att meddela ett utslag. I utslaget kommer det stå att han måste hämta sina saker. Om han ändå inte hämtar dem så kan du få hjälp av kronofogden med att verkställa beslutet om hämtning av sakerna. Skulle din föredetta höra av sig till kronofogden och invända mot ditt krav så kommer du att underrättas om det och då får du välja om du vill ta det vidare till domstol. Läs mer på kronofogdens hemsida där du även hittar blanketten för ansökan.

Jag hoppas att du fått svar på dina funderingar, och har du några ytterligare frågor så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare