FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt27/12/2018

Får jag skapa en tjänst som jämför olika företag?

Hej,

Jag har tänkt att skapa ett nischat företagsregister

Jag undrar ifall det är tillåtet att lägga in kontakt uppgifter om ett företag samt information om deras produkter och tjänster utan deras samtycke

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga vill du skapa en tjänst där du informerar kunden om företags kontaktuppgifter samt om produkter/tjänster som redan är tillgänglig för allmänheten att ta del av, exempelvis för att använda eran tjänst/hemsidan där kunder har möjligheten att jämföra priser etc. från olika leverantörer.

Utifrån gällande regleringar finns det inget som hindrar dig att du på ett objektivt sätt förmedlar hur olika företags produkter förhåller sig till varandra.
Se till att ha med:
1, Tillverkare/företag
2, Tillverkarens egna artikelnummer
3, Att produkten/tjänsten finns offentligt på en e-hemsidan
4, Att du placerar in produkten/tjänsten i en kategori.

Så länge du tillhandahåller information redan är offentlig är det okej om du gör det på ett objektivt sätt, dvs att du klart och tydligt informerar kunden om den specifika produkten/tjänsten

Om du har vidare frågor angående detta rekommenderar jag dig att kontakta våra verksamma jurister här på Lawline!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare