FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/09/2017

Får en make sälja en fastighet som inte är gemensam bostad utan samtycke från andra maken?

Mina pensionerade föräldrar är gifta men lever inte tillsammans. De har inte äktenskapsförord. De köpte ett hus tillsammans för 25 år sedan och det har de senaste 10 åren varit skrivet (?) på min mamma och det är även hennes bostad. Nu funderar hon på att sälja huset och frågan är om hon kan göra det utan sin makes tillstånd/medverkan? Och vad händer med försäljningssumman, ska den delas eller tillfaller den personen som äger huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till äktenskapsbalken, den hittar du här.

Försäljningen kräver samtycke

En make får inte sälja en fastighet som är makarnas gemensamma bostad utan att den andra maken har gett sitt godkännande. (se 7 kap 5 § 1 st p. 1 äktenskapsbalken)

Huset som din mamma äger är deras gemensamma bostad om:

- det är avsett att vara gemensam bostad, och

- innehas mestadels för det syftet. (se 7 kap 4 § äktenskapsbalken)

Även fast de inte längre bor där båda två kan huset anses vara avsett att användas gemensamt. Det första kravet kan alltså vara uppfyllt. Andra kravet bör dock inte kunna ses som uppfyllt, eftersom din mamma inte längre äger huset till största del på grund av att hon och din pappa ska bo där tillsammans. Min bedömning blir alltså att huset inte utgör dina föräldrars gemensamma bostad.

Även fast det inte är deras gemensamma bostad kan din mamma vara förhindrad att sälja på grund av att huset är giftorättsgods, vilket jag bedömer att huset är. Din mamma behöver alltså sin makes samtycke för att få sälja huset. Samtycket ska vara skriftligt, men det finns inget krav på bevittning. (7 kap 5 § 3 och 4 st äktenskapsbalken)

Vad händer med pengarna från försäljningen?

Köparen ska betala till ägaren, dvs din mamma. Men även fast din pappa inte står som ägare kan han ha bidragit ekonomiskt till köpet. Det kan alltså vara rimligt att i så fall ge honom en summa pengar som procentuellt står i proportion till det han har betalat alternativt ge tillbaka hans eventuella kontantinsats.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma i kommentarsfältet här nedan! Skulle du vilja ha mer kvalificerad hjälp kring denna fråga är du varm välkommen att höra av dig till Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare