Ersättning för del av hyreskontrakt

Hej Lawline,

Jag är närmare 60 år och omgift sedan 4 år. Vi har båda barn i tidigare äktenskap. Vi har äktenskapsförord.

( Allt mitt är mitt, allt ditt är ditt ).

Min make kommer att sälja sitt radhus med vinst.

Vi kommer att flytta till min hyresrätt på attraktiv adress och min make önskar komma med på hyreskontraktet. Vad är ev. skälig ekonomisk kompensation för detta ?

Jag vill ju inte förlora hyresrätten vid ev. skilsmässa...Hur skyddar jag mig på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte lagligt att överlåta delar av eller ett helt hyreskontrakt. En hyresrätt får inte ha ett ekonomiskt värde och enligt 12 kap 65 § jordabalken, kan den som säljer del av eller ett helt förstahandskontrakt dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det är dock möjligt för er att skriva ett äktenskapsförord, i vilket ni bestämmer att din hyresrätt ska vara enskild egendom. Den anses i sådana fall vara enbart din hyresrätt. Man måste dock vara medveten om, att vid en eventuell bodelning, så har den make som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att överta den (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Denna regel gäller alltså även i det fall ni skrivit ett äktenskapsförord om att hyresrätten ska vara enskild egendom. Det går alltså inte att avtala bort rätten till övertagande av gemensam bostad.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare