Enskild firma vid skilsmässa

Vid en skilsmässa, kan min partner/man/maka kräva 50% av min enskilda firma som jag bedrivit i egen regi utan inblandning av min partner?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa ska makarnas giftorättsgods läggas ihop och delas. I själva bodelningen tas all egendom och alla tillgångar upp som inte är enskild egendom. Alltså är all egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods. Det spelar ingen roll vem som står som ägare för en viss sak om egendomen är giftorättsgods, då ska den räknas med i bodelningen. För att göra egendom enskild kan man exempelvis ha upprättat ett äktenskapsförord om att något ska vara just enskild egendom. Även genom arv eller gåva med förbehåll om att egendomen ska vara enskild. (se 10:1 ÄktB & 7:2 ÄktB)

När bodelning gjorts sker en lottläggning där det bestäms vilken make som får vilken egendom. Utgångspunkten är faktiskt att varje make ska få egendomen denne äger 11:8 ÄktB men värdet av firman kommer ingå i delningen och ena maken kan behöva köpa ut den andre beroende på situationen. Då det är din firma är utgångspunkten att du borde få den, men då den ej är enskild egendom kan du behöva köpa ut den andre maken för halva värdet. Det kan alltså bero på annan egendom som igår i bodelningen, giftorättsgodset ska ju läggas ihop och delas lika mellan makarna och de ska erhålla egendom till lika värde.

Utan mer information om annan egendom kan svaret inte bli mer exakt. Jag kan råda dig till att kontakta Lawlines jurister för en fullständig vägledning. Här kan du boka en tid om du önskar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare