FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/02/2016

Enskild egendom som gåva

Hej! Min man och jag (vi är gifta) ska bygga hus på en tomt som min mans pappa äger. Han vill ge tomten till min man och skriva att jag inte ska ha rätt till tomten för att ge sin son en ekonomisk fördel om vi skulle skilja oss. Men efter som vi är gifta undrar jag om han kan göra så utan att jag måste skriva på något avtal? Och får jag ens ta lån och bygga hus på en tomt jag inte äger? Mvh Lina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvohandlingen

Det är fullt möjligt för en gåvogivare att föreskriva att en gåva ska vara s.k. enskild egendom och således undantas från bodelningen vid äktenskapsskillnad, se 4:29 och 1-3 Jordabalken samt 7:1 och 10:1 Äktenskapsbalken. Att gåvomottagaren är gift förändrar inte detta. En sådan föreskrift om enskild egendom går heller inte att ändra via äktenskapsförord, se 7:2-3 Äktenskapsbalken.
Detta innebär även att det inte krävs något godkännande från din sida vad beträffar gåvohandlingen som sådan.

Effekter

Att din man äger tomten ensam förhindrar inte att Du står som medlåntagare på ett eventuellt lån ni tecknar. Tomten som sådan kommer däremot endast kunna pantsättas av din make, se 6:1 Jordabalken. I vad mån Du får begagna dig av tomten, vad gäller husbygge och dylikt, blir ytterst en fråga mellan dig och din make som ensam ägare.

Behöver du ytterligare stöd i detta är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se
Du kan även boka tid hos en jurist kvalificerad inom ditt område som kan hjälpa dig att driva ditt ärende (här)

Philip SöderbergRådgivare