FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/03/2014

Dold samäganderätt till fast egendom och bodelning

Hej! Min mor gick bort den 10 feb. Hon är omgift med en man, min "pappa" (ej biologisk). De har inga gemensamma barn men däremot sk särkullbarn vara jag ett av dem. Det finns inget skrivet mellan dem i form av äktenskapsförord, enskild egendom eller testamente. Min fråga rör huset som de bott i och som jag växt upp i? "Pappa" säger att det är hans iom att han står som ensam ägare på lagfarten. Min mor hade ju dock hälften av lånet på huset. Hur fungerar det? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid köp av fast egendom måste vissa formkrav beaktas och det måste upprättas ett skriftligt köpeavtal. Det innebär att den som skriver under köpeavtalet blir fastighetens ägare och kan ansöka om lagfart, 4 kap 1 § och 20 kap 1 § jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994 Då din styvpappa står på lagfarten är han fastighetens "öppne" ägare.

I rättspraxis har dock utvecklats en princip om s.k. dold samäganderätt, vilken innebär att en make, under vissa förutsättningar, kan ha rätt till en andel (vanligtvis hälften) i en fastighet, trots att den andra maken ensam står som avtalspart.

För att en make ska ha en dold samäganderätt till en fastighet som öppet ägs av den andra maken ska tre förutsättningar föreligga: (1) egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk, (2) maken som inte utåt agerar som avtalspart ska ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid förvärvet, och (3) det ska mellan makarna ha förelegat gemensam partsavsikt att egendomen skulle ägas av makarna gemensamt. Bedömningen om det föreligger dold samäganderätt ska göras utifrån förhållandena vid tiden för förvärvet. Om dessa tre förutsättningar är uppfyllda finns en presumtion om att makarna samäger egendomen. Presumtionen kan dock brytas om den öppne ägaren kan föra bevisning om att något av ovannämnda rekvisit inte är uppfyllt, t ex att den andra makens ekonomiska tillskott var ett lån eller gåva

Att en make har dold samäganderätt i en fastighet innebär att maken har ett anspråk gentemot den andra maken om att bli insatt som öppen ägare. Om makarna är överens om ägandeförhållandena kan de tillsammans upprätta en skriftlig handling, en s.k. insättandeförklaring, som måste uppfylla formkraven för fastighetsköp enligt 4 kap 1 § jordabalken. Vid tvist kan den dolde maken istället stämma den andra maken inför domstol, då en lagakraftvunnen dom som förklarar att den dolde ägaren har bättre rätt till en andel i fastigheten fyller samma funktion som en insättandeförklarning

Om en make avlidit kan anspråket på att bli insatt som öppen ägare övergå till makens arvingar eller testamentstagare (se rättsfallet NJA 1986 s. 83). Du och dina syskon har alltså möjlighet att väcka talan mot er styvpappa om bättre rätt till exempelvis halva fastigheten. Ni måste dock visa att er mamma och styvpappa förvärvad fastigheten för gemensamt bruk, att er mamma lämnat ett ekonomiskt bidrag vid köpet och att makarna hade en gemensam avsikt att äga fastigheten tillsammans. Om er mamma stod på lånet vid köpet av fastigheten borde det innebära att hon lämnat ett ekonomiskt bidrag.

Även om ni inte kan visa att er mamma hade dold samäganderätt till fastigheten så ska den ingå i bodelningen mellan er mamma och styvpappa. När en make avlider ska nämligen bodelning ske, 9 kap 1 § och 1 kap 5 § äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230 I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap 1 §. Vardera make har rätt att från sin egendom göra avdrag för sina skulder och det som blir kvar läggs samman och delas lika mellan makarna, 11 kap 1-3 §§ äktenskapsbalken. Den andel som tillfaller din mamma är hennes kvarlåtenskap som ska fördelas mellan hennes arvingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare