Bodelning efter dödsfall vid samboskap

Jag har ett hus som jag köpte själv för ca 12 år sen. Jag har två vuxna barn och en kille som jag träffa för ca 3 år sen. Vi är nu sambos i mitt hus. Vad händer om jag dör ? Jag vill att mina barn ska ärva allt jag äger. Och min sambo inte ska få nånting. Behöver jag skriva ett testamente ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Regleringen som blir aktuell i ditt fall finns framförallt i Sambolagen. Ett samboskap i Sverige ger inte alls lika starkt skydd som ett äktenskap och en central princip på området är att sambos som huvudregel inte ärver varandra.

Trots att man inte ärver varandra har en efterlevande make möjlighet att begära bodelning om denne skulle bli ensam kvar i livet, detta i enlighet med 18§ Sambolagen.

En grundläggande fråga blir då vad som ska ingå i en sådan eventuell bodelning. Svaret på detta finner vi i 3-4§§ SamboL, som reglerar att egendom som förvärvats för gemensam användning ska ses som samboegendom. Det är endast samboegendom som sedan ingår i bodelningen, enligt 8§ SamboL. Detta innebär i sin tur att egendom man ägde innan man ingick samboskap inte ska delas. Av frågan framgår dessutom att bland annat lägenheten förvärvats före samboskapet ingicks, vilket innebär att denna inte skulle ingå i en eventuell bodelning.

Samboavtal

För att säkra upp så att inte heller annan egendom blir föremål för bodelning krävs ett samboavtal, vilket kan upprättas mellan två sambos i enlighet med 9§ SamboL. Här kan man avtala om att vid ett eventuellt upphörande av samboskapet så ska ingen bodelning ske. När större inköp görs kan det dessutom vara bra att uppdatera samboavtalet och förtydliga vem ska äga den inköpta varan.

Enligt 9§ 2 st SamboL ska ett sådant avtal vara skriftligt och undertecknas av båda parterna. Till skillnad från ett äktenskapsförord krävs här inte någon registrering av avtalet, utan underskrifter från båda parterna räcker.

Slutsats

För att så mycket som möjligt av din egendom ska gå till dina barn vid ett eventuellt dödsfall rekommenderar jag dig att skriva ett samboavtal. Jag rekommenderar dig sedan att skriva ett eget testamente som förtydligar din önskan om att all din egendom ska fördelas till dina barn och ingen annan.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare