FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/10/2020

Bodelning då makarna inte kommer överens

jag och min man har skiljt oss för ett år sedan , vi bor fortfarandet i samma hus för vi kan inte prata om bodelning och inte kan komma överens. men nu orkar jag inte bo kvar och vill göra bo delning.

Vi äger huset tillsammans och vi hade köpt ett hus i utlandet år 2000 men den står på hans namn, vi äger en företag sedan 1996 den är också enskild firma och står på hans namn, vi äger även tre bilar av värdet 450,000kr.

Hur ska jag göra och gå tillväga , behöver er hjälp

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Äktenskapsbalk (1987:230), nedan kallad ÄktB.

Eftersom du och din man har skilt er så ska det ske en bodelning (9 kapitlet 1 § första stycket ÄktB). Denna bodelning sak ske med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som var då ni ansökte om skilsmässan (9 kapitlet 2 § första stycket ÄktB). Ni ska alltså utgå från vilka tillgångar ni hade för ett år sedan då ni delar upp er egendom mellan er .

Vad ska ingå i bodelningen?

Vad som ska ingå i bodelningen finns reglerat i 10 kapitlet ÄktB. I lagen framgår det att ert giftorättsgods ska ingå i bodelningen (10 kapitlet 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all den egendom som ni äger som inte är enskild egendom (7 kapitlet 1 § ÄktB). Enskild egendom är i sin tur sådan egendom som ni antingen har kommit överens om genom äktenskapsförord ska vara enskild egendom och därmed inte ska ingå i bodelningen, eller egendom som ni har fått genom gåva, arv/testamente, försäkring eller viss pensionssparande. Det måste dock finnas villkorat gällande gåvan och arvet att det ska vara enskild egendom (7 kapitlet 2 § ÄktB).

Era två hus, ert företag, era tre bilar och all annan egendom ni äger ska alltså ingå i bodelningen så länge det inte finns äktenskapsförord, gåvobrev eller liknande som säger att egendomen ska vara enskild egendom. Era personliga kläder, personliga presenter och saker som bara används för personligt bruk ska inte ingå i bodelningen (10 kapitlet 2 § ÄktB).

Hur går bodelningen till?

Vid bodelningen kommer allt er giftorättsgods räknas ihop och sedan delas på två. Har ni lån så ska dessa räknas av från ert giftorättsgods innan det delas på två (11 kapitlet 1-3 § ÄktB).

Om ni inte kommer överens

Om ni inte kommer överens om bodelningen så kan ni, eller du ensam om du och din man inte kommer överens, ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Bodelningsförrättaren kommer att försöka hitta en lösning som ni båda är nöjda med men går inte detta så kommer bodelningsförrättaren se över era tillgångar och skulder och sedan fördela egendomen mellan er. Att ansöka om bodelningsförrättare kostar 900 kr. Bodelningsförrättaren har också rätt att få betalt för sitt arbete och denna kostnad kommer dras från er bodelning.

Mer information om bodelning och bodelningsförrättare finns på Sveriges Domstolars hemsida. Där kan du klicka dig vidare till hur en ansökan om bodelningsförrättare ska gå till eller så kan du följa länken här.

Hoppa svaret har varit till hjälp! Behöver du ytterligare rådgivning är du välkommen att kontakta någon av Lawlines jurister.

Mvh

Sanna WallRådgivare