​Blir vi sambor om vi fortsätter att bo tillsammans efter skilsmässan?​​

Hej!

Min man och jag har varit tillsammans i 24 år. Vi har två barn, varav ett lider av psykisk ohälsa. Just nu mår sonen inte så bra och i samma veva önskar vi skilja oss. För att det inte ska bli för stor och för många händelser på en gång för sonen är tanken att vi ska bo tillsammans under samma tak genom hela betänketiden samt några månader därefter. Detta är inget problem för oss vuxna för vi är vänner.

Vi lever i ett förhållande där vi sedan en tid tillbaka har äktenskapsförord med enskild egendom. Vad händer efter skilsmässan gått igenom träder då sambolagen in? Om ja, vad ska vi då bodela vid separationen?

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att ni ska definieras som sambor krävs att ni uppfyller rekvisiten i 1 § sambolagen (SamboL), där det bl.a. framgår att ni måste leva i ett parförhållande; detta brukar kallas för att ni ska leva under "äktenskapsliknande förhållanden". Enligt förarbeten till lagen avses med detta att samborna ska bo tillsammans i ett förhållande där det i vanliga fall ingår ett sexliv (prop. 2002/03:80 s. 44).

Det korta svaret är att ni förmodligen inte anses vara sambor enligt sambolagens mening, eftersom ert äktenskap är upplöst och ni numer lever tillsammans som vänner; ni uppfyller helt enkelt inte längre kravet på att ni ska leva i ett parförhållande. Lämpligen gör ni istället en bodelning enligt äktenskapsbalkens (ÄktB) regler när äktenskapsskillnaden formellt sett är ett faktum.

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare