FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/01/2021

Beskattas gåvor mellan makar?

Hej,

jag och min fru är gifta och har undertecknat ett äktenskapsförord, där det framgår att all egendom utgör enskilt egendom. Detta eftersom jag har en större förmögenhet.

Vi kommer sannolikt att skilja oss och jag vill trots äktenskapsförordet lämna en gåva till henne på 200 000 kronor (av mina pengar). Jag är medveten om att makar får lämna gåvor skattefritt till varandra. Min fråga är om det inte gäller om man skiljer sig inom ett par månader efter att man har lämnat gåvan?

Eller kan man lösa det hela å ett bättre sätt? Kan man vid skillsmässotillfället frångå äktenskapsförordet till viss del t.ex.?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvor är skattefria

Gåvoskatten avskaffades för ett par år sedan vilket betyder att gåvor, vare sig de kommer från makar eller inte, är skattefria (8 kap. 2 § Inkomstskattelagen). Att du och din fru fortfarande är gifta men snart ska skiljas kommer därför inte påverka beskattningen av gåvan. Förhållandet mellan makar kan dock påverka bedömningen av vad som krävs för att något faktiskt ska räknas som gåva eller inte.

Gåvor mellan makar kan kräva extra åtgärder

Enligt lag så är en gåva gällande mellan makar om makarna antingen iakttar vad som allmänt är gällande för fullbordande av gåva eller om gåvan har registrerats enligt 16 kap. Äktenskapsbalken (8 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Du vill ge pengar till fru, vilket betyder att du vill lämna över en gåva bestående av lös egendom. Gåvan ska registreras hos skatteverket. Det finns inga formkrav på hur ett gåvobrev ska upprättas när det gäller lös egendom. När det gäller en gåva som inte sker skriftligen så ska en uppgift om gåvan, ett gåvobrev, lämnas in till skatteverket för registrering. Handlingen ska då undertecknas av både dig och din fru. (16 kap. 2 § 2 st. Äktenskapsbalken).

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare