Belastningsregister vid stöld

Jag har stold en gånga på systembolag det var 3 år sen och betalde bötter är jag registerarde belstening register ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga.

Bestämmelser om hur länge en belastning finns kvar i belastningsregistret finns i 16-18 §§ Lag om belastningsregister (1998:620), där det framgår att:

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter
Dagsböter
Tillträdesförbud

I ditt fall har du blivit dömd och som påföljd fått betala böter. Detta innebär att du kommer ha en "prick" i ditt belastningsregister i 5 år efter domen.

Hos polisen kan du begära registerutdrag om dig själv - se här.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att kontakta oss på LawLine igen.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare