FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/09/2018

Belastningsregister och gallringstider

Hej!

För drygt 1,5 år(!) sedan blev jag gripen av polisen men efter förhör släppt och inte hört något mer sedan dess förrän nu då de ringde och informerade om att jag kommer bli dömd för narkotikabrott innehav i mars - 17 och ringa narkotikabrott feb - 17.

Jag har sedan den våren förändrat mitt liv fullständigt och hade nu planer på att börja studera till något inom vården så som behandlingspedagog eller vård administratör. Min fråga är nu:

Kommer de här gamla brotten finnas med i belastningsregistret från och med nu när domen kommer och 5år framåt? Eller kommer det finnas i 5år från och med Mars 2017? Vore tråkigt om det som är såpass långt bak i mitt liv ska komma och förstöra ännu längre in i min framtid än vad det hade behövts pga att det tagit tid för polisen. Känns helt omöjligt att kunna få jobb nu. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Belastningsregistret regleras bland annat genom lag om belastningsregister där de s.k. gallringstiderna framgår. Det är påföljden som bestämmer hur länge en uppgift ligger kvar i belastningsregistret. Dessvärre framgår inte av din fråga vilken påföljd du har fått. Det framgår däremot av din fråga att gallringstiden för din påföljd är 5 år. Gemensamt för alla påföljder med gallringstid på 5 år är att de gallras 5 år efter dom eller beslut. (17 §). Förutsatt att den gallringstid du har angett är korrekt så kommer alltså gallringstiden att räknas från tiden för domen.

Skulle du däremot bli dömd för ny brottslighet innan de 5 åren passerat så ligger även uppgiften om din gamla dom kvar. Då ligger den gamla uppgiften kvar så länge som den nya påföljden ligger kvar i registret eller max 20 år. Detta gäller däremot inte om den nya påföljden endast innebär penningböter, då löper den vanliga tidsfristen på 5 år vidare (18 §). Så förutsatt att du inte skulle dömas för ny brottslighet med en påföljd som är hårdare än penningböter så försvinner alltså din dom ur registret efter 5 år.

Polisen har en sammanställning av gallringsreglerna på sin hemsida som är pedagogisk och lättillgänglig om du vill läsa mer.

Är det något ytterligare du undrar är du naturligtvis varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Lawline RådgivareRådgivare