FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/07/2014

Barnrätt - Om möjligheten att få till stånd förnyad prövning av vårdnad av barn m.m.

Hej

Jag har en dotter som nu är 16år. När hon var liten skilde jag och hennes mamma oss. Hennes mor anklagade mig för misshandel och vi gick upp i tingsrätten med det, jag blev frikänd. Därefter följde en vårdnadsutredning eftersom mamman hade ansökt om ensam vårdnad. Familjerätten gjorde hembesök, både hos mig och hos mamman, och i deras beslut står "Vi kan inte se att någon part är bättre förälder än den andra" och sedan lite text om att barn generellt mår bättre hemma mamman. och i slutet står: "Vi anser att mamman skall få ensam vårdnad". Detta är snart 14 år sedan och på den tiden har det gått från att få träffa min dotter varannan vecka till långhelger (tor-sön) till varannan helg och nu slutligen har jag inte träffat henne på snart 2 år. Jag har försökt få kontakt med min dotter, men när jag ringer hem till dom så får jag höra att hon "är i en väldigt känslig period just nu och all kontakt bör ske via oss vuxna" jag har lämnat fler meddelanden utan resultat.

Jag har läst på hennes blogg och facebook att hon har rymt hemifrån, försökt ta livet av sig och att hon hatar sin mamma. Redan när hon var liten ville hon inte tillbaka till mamman när hon var hos mig, jag blev tvungen att tvinga tillbaka henne till mamman. Hon har låtit mig och min fru läsa hennes dagbok, där hon skriver väldigt mycket om vilket hat hon känner mot sin mamma och hennes nya man och att hon får sitta i skamvrån för att hon inte lyssnat eller för att hon inte svarat sin mamma på ett korrekt sätt. En specialpedagog i min dotters skola ringde till mig för att prata om henne och han ansåg att hennes mamma och nya styvpappa hade en väldigt konstig syn på barnuppfostran, men eftersom det inte påverkade skolan så kunde han inte göra något.

Jag har försökt få familjerätten att kolla upp detta och jag har bett dom att prata med min dotter, men de kan tydligen inte göra det.

Finns det något jag kan göra innan det är försent?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

En dom rörande frågor om vårdnad, boende och umgänge vinner rättskraft på samma sätt som andra domar. Detta innebär att du, trots att mamman tidigare tilldelats vårdnaden, på nytt kan väcka talan i tingsrätten om vårdnaden, liksom för boende och umgänge. Detta rekommenderar jag dig att göra.

Rent allmänt gäller följande i dessa mål. Enligt 6 kap. 2 a § FB ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Mål angående dessa frågor är indispositiva , vilket bl.a. innebär att domstolarnas handläggning innefattar olika inslag av officialprövning, dvs. parterna disponerar inte fullt ut över tvisten. Domstolen har sålunda en egen utredningsskyldighet och domstolen är i viss utsträckning obunden av yrkandena i målet. En part kan även åberopa nya omständigheter och ny bevisning i hovrätten.

Det finns inte utrymme för att här redovisa för alla de karakteristika som kännetecknar en vårdnadstvist, speciella regler m.m. Det ska dock anmärkas att domstolen är skyldig att vid beslut kring vårdnad, boende och umgänge ta hänsyn till barnets vilja, 6:2a FB. Detta skall dock göras med beaktandet av barnets ålder. Praxis ger inte något exakt svar på vilken ålder barnet ska vara i för att domstolen ska ta hänsyn till dennas vilja. Men, man gör en viss jämförelse med reglerna om adoption som säger att ett barn som nått 12 år får inte adopteras mot dennes vilja. Där anser man alltså att som 12åring har man uppnått en mognad och ålder så domstolen skall beakta barnets vilja. Din dotter är 16. Min bedömning är, utifrån praxis, att din dotters vilja kommer att ha stor, för att inte säga avgörande betydelse vid en ev. rättegång.

Jag kan tyvärr inte göra mer än att lämna dessa fingeranvisningar på grundval av den information du lämnat. Även om du så att säga "vet vad som hänt" ska detta också bevisas i en domstol. Behöver du vidare rådgivning för att stämma motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare