Avtalsbrott, muntligt avtal

Hej!

Jag har ett företag som jobbar med olika behandlingar.

En maskin som jag köpte av ett företag sa att dem inte skulle sälja en likadan till någon på den ort jag bor. Detta finns även inspelat(ljud)

Nu kan det vara så att en konkurrent har dykt upp på samma ort och jag misstänker att denne kommer försöka investera i precis samma maskiner som jag. Om företaget i fråga säljer en likadan maskin till henne hur stor chansa är det att stämma dem och vinna detta mål?

Lawline svarar

Hej , och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Muntliga avtal har samma rättsliga bäring som skriftliga. I många fall är dock avtalsbrott av muntliga avtal svårare att bevisa.

I fall det, som du nämner, finns inspelat material där det framkommer att du med leverantören av maskinen överenskommit att leverantören inte ska sälja sådana maskiner till någon annan på samma ort och bryter leverantören mot detta går avtalsbrott att bevisa.

Den information du tillhandahållit är dock begränsad och eftersom det kan finnas omständigheter som begränsar dina chanser att med framgång stämma leverantören är jag försiktig med att sia om utgången i ett sådant mål.

Evelina LindgrenRådgivare