Avslutad skuldsanering - Preskription för borgensansvar

Hej, jag har 2014 avslutat min skuld sanering (5 år) för en skuld/borgen (dom) om 150 000 till en bank. Min fru har skrivet borgen för den samma skuld men inte tidigare blivet påkallad betalning. Nu har banken efter skuld saneringen sålt skulden till ett inkasso bolag som kräver min fru för samma skuld (idag 700 000 med ränta). Dom för skulden är mer än 25 år gammal. Är denna inte preskriberad?

PS! Vi har även äktenskapsförord om delad ekonomi.

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 23 § Skuldsaneringslagen (2006:548) gäller att skuldsaneringen inte har någon verkan mot den person som har gått i borgen för dig. Det innebär att din bank fortfarande kan vända sig mot din fru och kräva betalning.

Frågan rör då om skulden möjligtvis skulle kunna vara preskriberad.

Då jag inte har full information om hur avtalet ser ut har jag tyvärr lite svårt att ge dig ett exakt svar på preskriptionstiden. Men jag utgår från att det i ditt fall rör sig om en konsumentskuld som du har till banken - banken har alltså en konsumentfordran på dig. (Dvs. du är en privatperson och har tagit lånet samt borgen för egen räkning som privatperson).

Enligt 2 § Preskriptionslagen så preskriberas en konsumentfordran som banken har mot dig eller mot borgensman (dvs. din fru) efter 3 år. Detta så länge fordran är ställd som ett enkelt skuldebrev. Det innebär att skuldebrevet som banken har ställt ut till dig ska ha uttrycket - "Ställt till - ditt namn -". (Det får inte stå "Ställt till - ditt namn - eller order". Då rör det sig om ett löpande skuldebrev och andra regler gäller). Anledningen till att jag skulle behöva veta vad det är för typ av fordran banken har på dig, är även att beroende på om inkassobolaget kan kräva dig på betalning.

För att preskription inte ska ske krävs att banken inom de tre åren som fordran utställdes, har avbrutit preskriptionen enligt 5 § Preskriptionslagen. Detta kan de göra genom att skicka ut en betalningspåminnelse som ska ha kommit dig OCH din fru tillhanda. Dvs. banken måste även påminna din fru om att hon ska betala för att preskriptionen ska avbrytas. Preskriptionen kan även avbrytas genom att antingen du eller din fru betalar av på din skuld. Om preskriptionen avbryts så börjar 3 nya år löpa från den datum som preskriptionen avbröts enligt 6 § Preskriptionslagen.

Slutsats: För att kunna ge dig ett mer specifikt svar behöver jag alltså veta hur ert avtal såg ut med banken. Vad det är för typ av skuldebrev som har getts ut samt om banken någon gång har avbrutit preskriptionen. Viktigt att tänka på är att bara för att de har gett dig en betalningspåminnelse, så innebär det inte att de har avbrutit preskriptionen mot din frus borgensansvar! Min rekommendation till dig är att vända dig vidare till vår Expresstjänst för att komplettera din information så vi kan ge dig ett fullständigt svar då det tyvärr är en komplicerad fråga som kräver mer information än vad vår gratistjänst kan erbjuda dig, då banken även har överlåtit din skuld till inkassobolaget.

Gällande att ni har delad ekonomi påverkar tyvärr inte svaret speciellt mycket utan äktenskapsförordet är mer till för att reglera vad som händer om ni skulle upplösa ert äktenskap.

Men kort och gott: Preskription sker normalt sätt efter 3 år om det rör sig om en konsumentfordran som banken har på dig. Har den inte avbrutits, och föreligger de förutsättningar jag har skrivit ovan, så ska du inte heller behöva betala.

Vill du få frågan närmare utredd kan du som sagt var skicka din frågeställning vidare till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du även varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare